34. Véletlenszám generálás
Mit tudsz a változókról?
www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_013
1. feladat
2. feladat
-
Készíts olyan programot, ami a kijelző legfelső sorában véletlenszerűen 500 ms-ként fel és lekapcsolja a ledeket!
-
Készíts olyan programot, ami az utolsó oszlopban véletlenszerűen 200 ms-ként fel és lekapcsolja a ledeket!
-
Készíts olyan programot, ami a középső oszlopban a 3 középső ledet villogtatja véletlenszerűen 100 ms-ként!
-
Készíts olyan programot, ami a középső sorban az első 4 ledet villogtatja véletlenszerűen 1 mp-enként!
-
Készíts olyan programot, ami a középső sorban és középső oszlopban levő ledeket kapcsolja fel véletlenszerűen 1 mp-enként!
-
Készíts olyan programot, ami a legelső oszlopban és a legalsó sorban kapcsolja fel véletlenszerűn a ledeket 500 ms-ként!
3. feladat
-
Készíts olyan programot, amely az A gomb lenyomásakor a kijelző véletlenszerűen kiválasztott koordinátáján felkapcsol egy LED-et!
-
Változtasd meg a véletlenszám blokk paramétereit úgy, hogy az ábrán jelölt pontok legyenek felkapcsolva!
Nyomjuk meg annyiszor a gombot, hogy mind a 6 pont fel legyen kapcsolva!
Jegyezzük fel, hogy hányszor kellett ehhez lenyomni a gombot! Végezzük el többször a kísérletet! Mit tapasztalsz?
Mi a legkisebb és legnagyobb érték a csoportban a próbálgatások során?
4. feladat
Oldaltanuló
A program indításakor írjon ki a micro:bit egy J vagy B betűt. (Ha J betűt ír ki, akkor a játék során a jobb kezünket kell majd feltennünk, ha B betűt, akkor pedig a bal kezünket.) 1 másodperc múlva a folyamat automatikusan kezdődjön elölről! (Ne felejtsük el a képernyőt törölni!)
5. feladat
Parkolóház
Készíts olyan programot, amely a piros LED-ek felkapcsolásával jelzi, hogy mely helyek foglaltak a parkolóban!
A parkolóhelyek 5 sorban és 5 oszlopban vannak elrendezve. Az A gomb hatására 15-ször válassszon a program véletlenszerű koordinátát, és kapcsolja fel az ezekhez tartozó LED-eket!
6. feladat
Az áruház bejáratához legközelebb eső parkolóhely a mozgáskorlátozott személyek számára van fenntartva. Ennek koordinátája 0;0
Készítsd el azt a programot, amely a B gomb megnyomásakor megjeleníti a pipa ikont, ha szabad ez a parkoló, és az X ikont, ha foglalt! Figyelj arra, hogy az ikon megjelenítése előtt töröld le a kijelzőt!
7. feladat
Legyen majdnem tele a parkolónk, csak egy üres helyet hagyjunk meg!
Most ne egyenként kapcsold fel a LED-eket, használd a ledek bekapcsolása blokkot!
Írj olyan programot, amelyben a micro:bitnek kell megtalálnia a szabad helyet! Az A gomb megnyomásakor induljon el a szabad hely keresése! Amikor sikerült megtalálni az üres helyet, akkor töröld a kijelzőt és jelenítsd meg a kijelzőn a két koordinátát egymás után!
8. feladat
Módosítsd úgy a programot, hogy nyilván tudjuk tartani azt is, hogy hány próbálkozásból találta meg a micro:bit az üres parkolóhelyet! A koordináták kiírása után ez a szám is jelenjen meg! Próbáld ki ötször egymás után a programot és jegyezd fel a próbálkozások számát! Mi volt a legkisebb és a legnagyobb szám?